יום שבת, 31 במאי 2014

רשתות חברתיות- זה ממכר!

הנושא האחרון שבו נעסוק בהקשר להשפעת רשתות חברתיות על חיינו הינו: התמכרות לרשתות החברתיות.
בכתבה שהתפרסמה באתר "אנשים ומחשבים", נכתב כי מחקר שנערך ע"י בית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת שיקגו, מצא כי הרשתות החברתיות הן המושא להתמכרות הגדול ביותר של השנים האחרונות. הרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר, אף יותר ממכרות מאשר אלכוהול, טבק, קפה, ספורט ואפילו דחפים מיניים.

המחקר נערך בצורה הבאה: כל אחד מהנבדקים קיבל מכשיר בלקברי והיה צריך לציין אם חש תשוקה באותו הרגע או בחצי שעה האחרונה. כל זאת במשך שבעה ימים רצופים, שבע פעמים ביום. כמו כן, המשתתפים היו צריכים לציין את סוג התשוקה - האם היא מנוגדת לתשוקה אחרת וגם האם הם הצליחו להגשים את התשוקה או שהתעלמו ממנה?

על פי תוצאות המחקר, הרצון להתעדכן ברשתות חברתיות והרצון לעבוד, אלו התשוקות שהכי קשה לוותר עליהן, וזאת למרות הקלות היחסית שיש בהתמכרות לאלכוהול טבק וקפה. לעומת זאת, עיסוק בספורט, דחפים מיניים ורצון להוציא כסף, הינם דחפים שהנבדקים היו מוותרים עליהם בקלות.
את ההתמכרות לרשתות חברתיות מסבירים החוקרים בכך שהן זמינות כל הזמן, לכל אחד ובקלות שניתן להתעדכן בנעשה בהן. לעומת זאת, שימוש בסיגריות ואלכוהול מצריך הוצאה גדולה של כסף ולא תמיד יש אפשרות לממש את הדחף הזה.

לסיכום, ללא ספק ההתמכרות לרשתות חברתיות מתרחבת ומתגברת ככל שחולפות השנים. הרצון לבדוק מה חדש ולהיות מעודכן כל הזמן, גובר על כל דחף אחר. ככה זה כשקודם פייסבוק, אחר כך קפה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה