יום שישי, 30 במאי 2014

רשתות חברתיות והפרעות אכילה

הנושא הבא שבו נעסוק בהקשר להשפעת רשתות חברתיות על חיינו הינו: הפרעות אכילה בהשפעת המדיה החברתית. נושא זה קשור במידה מסוימת לנושא הקודם שבו עסקנו (נרקיסיזם), שכן גם הוא תומך בטענה כי למדיה החברתית קיימת השפעה לא מועטה על התפיסה שלנו את עצמנו.

על פניו, נדמה כי הרשתות החברתיות מעודדות הפרעות אכילה, שכן הן מלאות בציטוטים שמעודדים רזון ותמונות של צעירות במשקל מינימלי. לא מעט צעירים וצעירות המתמודדים עם הפרעות אכילה מספרים כי המרחב הווירטואלי הפך עבורם לאזור קרב. קיימים האשטאגים*, כגון: #thinspiration או #thinspo, המעודדים צופים וצופות להפוך רזים יותר.

לדעת המומחים, אחת הבעיות המרכזיות באותן תמונות שמציגות יופי נשי אידיאלי היא, שמדובר בהאשטאגים ותמונות אשר מועלות על ידי כאלו הסובלים וסובלות מהפרעות אכילה. כבר מהקמתה, הפכה הרשת למקום בו חולים בהפרעות אכילה יכלו לחבור יחד ולתמוך במנהגים המסוכנים האחד של השני. אולם, מאז שיש רשתות מדיה חברתיות, הקלות בה השיח המעודד הפרעות אכילה מתפשט גורמת לדאגה בקרב המומחים.

בשנה שעברה, אסרה רשת אינסטגרם על השימוש בהאשטאגים #thinspiration ו-#thinspo בנוסף להאשטגים נוספים שעלולים להזיק. בנוסף לכך, הרשת שינתה את כללי ההתנהגות וביקשה להחרים את ההאדרה של פגיעה עצמית. מומחים רבים שמחים על השינוי, אך מודים שמדובר בדברים שקשה לעקוב אחריהם.

ד"ר אמה בונד, מרצה בכירה באוניברסיטת סאלפוק באנגליה, שערכה מחקר מקיף בנושא של קהילות ואתרים שמעודדים הפרעות אכילה, מאמינה שלמדיה החברתית יש את האחריות להגביל את ההודעות הללו, אולם היא גם מכירה בעובדה שקיים ויכוח על כך שמדובר בהגבלת חופש הביטוי. היא אומרת כי "ניתן להתווכח שמדובר בחופש לשיתוף במידע בתוך הקהילה ושזהו החופש להביע דעה ולחלוק מידע על הפרעות אכילה". מה שכן, מומחים מבקשים מהורים להיות ערים להודעות בעד הפרעות אכילה ולהציב מחסומים לאתרים מסוג זה במחשבים הביתיים.

לסיכום, למרות שהמדיה החברתית יכולה להיות קרקע פורייה לצמיחה של הפרעות אכילה, ישנה תקווה שהיא תוכל גם לעזור לחולים להשתקם. האגודה הלאומית להפרעות אכילה בארה"ב (NEDA), העלתה לאחרונה קמפיין המעודד להעלות תמונות של דימוי גוף בריא באינסטגרם, באמצעות ההאשטאג #CaptureHope. קמפיין זה מעודד נשים להעלות תמונות של עצמן נטולות איפור ולתייג את עצמן עם ההאשטג #Barefacedbeauty, שמשמעותו "יפייפיה עם פנים טבעיות". מדובר בכלי חשוב לעידוד דימוי גוף חיובי, הנועד להדגיש כי הבריאות הנפשית חשובה יותר מן המראה החיצוני.

* האשטאג הינה דרך לתייג פוסט, תגובה, תמונה או ציוץ כחלק מנושא מסוים, על ידי הוספת סולמית לפני הנושא. על ההאשטאג להיות בכתב מחובר או בקו תחתון, גם אם הוא כולל יותר ממילה אחת. לחיצה עליו תוביל לחיפוש כל הציוצים או הפוסטים שכוללים אותו. הכלי נמצא בשימוש מתמיד ברשתות החברתיות טוויטר (לתיוג ציוצים בנושא מסוים), אינסטגרם (לתיוג תמונה בנושא מסוים), ופייסבוק (שם הוא משמש בעיקר לשם תיוג נושא).

המידע נלקח מכתבתה של נטלי כהן לאתר onlife. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה