יום שבת, 24 במאי 2014

דור הנרקיסיזם

הנושא השני שבו נעסוק בהקשר להשפעת רשתות חברתיות על חיינו יהיה: עליית תופעת הנרקיסיזם.
בכתבה שפורסמה באתר ynet נכתב, כי מחקרים פסיכולוגים מצביעים על הקשר בין הירידה באמפתיה בעשור האחרון לבין עלייה בתופעת הנרקיסיזם בקרב משתמשי הרשתות החברתיות.
על פי מחקר של הסיינטיפיק אמריקן (Scientific American), האמפתיה, כלומר, היכולת לגלות אכפתיות כלפי האחר תוך התחברות לחוויות הרגשיות שלו, הינה במגמת ירידה ב-30 השנים האחרונות, ובמקום זאת שיעור הנרקיסיזם רק עולה.
השאלה המרכזית היא: כיצד הרשתות החברתיות משפיעות על האמפתיה בחברה, האם הן מעצימות נרקיסיזם או להיפך?
מחקרים מראים כי משתמשים כבדים ברשתות החברתיות מעורבים פחות במה שקורה סביבם, הם מנותקים ומנוכרים מסביבתם. לעומת זאת, ישנם מחקרים סותרים, שגורסים כי רשתות חברתיות דווקא יכולות לחבר אותנו מחדש לאחרים.

רשתות חברתיות מעודדות אותנו להתבלט, למשוך תשומת לב וגם לאסוף כמה שיותר חברים שנשארים זרים ברובם. רבים אף מעדיפים קשרים רופפים בפייסבוק מאשר לבלות זמן עם חברים קרובים.
בימינו, כאשר קידום עצמי נחשב לדבר שמסייע להתקדם בחיים והחזות החיצונית הפכה לחזות הכל, הרשתות החבריות כופות על אנשים "לשווק את עצמם" לזולת. הרצון לפרסם כל הזמן תמונות, סטטוסים על עצמי, גם אם זה לא באמת מעניין אף אחד, הכל נעשה למען מטרה אחת - שכולם יראו שאתה נוכח וקיים.

הסכנה העיקרית בדור ה"אני" היא המצב שבו דור זה לא יהיה מסוגל להתמודד עם ביקורת ואכזבה, מכיוון שהוא הרי דורש רק מחמאות וחיזוקים.
תשומת לב וקידום עצמי הם חלק ניכר מרשתות החברתיות, אולם, יש גם מי שינצל זאת לטובה למען השגת מטרות כגון: טיפוח עסקים, שיתוף ידע וכו'.
צריך לדעת כיצד להשתמש ברשתות החברתיות באופן חיובי ולא לייחס חשיבות גדולה לכל לייק שאתה מקבל מה"חבר" בפייסבוק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה