יום שישי, 16 במאי 2014

כוחה של חברות

לאחר שסקרנו את הסוגים השונים של הרשתות החברתיות, את השימושים שנעשים בהן ואת הסכנות שנשקפות מהן, הגיעה העת לעסוק באופן שבו רשתות חברתיות משפיעות עלינו כיום כבני אדם: כיצד הן משנות את תכונותינו האישיות, משפיעות על החלטותינו בחיים ועוד.
כהקדמה לנושא זה, בחרנו להביא כתבה מתוך אתר "כלכליסט", הסוקרת מחקר הנחשב ל"מחקר החברתי הארוך והמתועד ביותר בהיסטוריה", אשר בחן את ההשפעה של חברות על החלטותיהם של בני אדם.

במחקר נמצא כי ההחלטות המשמעותיות ביותר שבני אדם עושים, כגון: החלטות על חתונה, שינוי קריירה וסדרי עדיפויות בחיים, מתבצעות לרוב פשוט מכיוון שחברים ביצעו לאחרונה החלטה דומה. אולם, לא מדובר רק בהחלטות על אורח חיים: שינויים במצב הגופני, כגון: נטייה להשמנת יתר או לאריכות ימים, וכן מידת האושר הכללי, אינם תוצאה של נסיבות, אלא העתקה של המצב החברתי שסובב את האדם. דוגמאות נוספות לנטיות מידבקות שמתפשטות בתוך קבוצות חברים: עישון, שתיינות, תדירות קיום יחסי מין, הסיכוי להתאבד, שפת גוף, טעם מוזיקלי, גישה לחיים ועוד.

לפי ממצאי המחקר, סטטיסטיקת ההדבקה חוצה גבולות ומרחיקת לכת. היא מתקיימת בין חברים גם ממרחקים גיאוגרפיים גדולים והשפעתה גדולה מכפי שנדמה. מהמחקר עולה, בין השאר, כי אם חברך התחיל לעשן, הסיכויים שאתה תתחיל לעשן גם כן - עולים בכ-61%. יתרה מזאת, אותו חבר מעשן, עלול לגרום גם לחבריהם של חבריו להתחיל לעשן, גם אם מעולם לא פגש בהם! בנוסף, הוא מעלה את הסיכוי שקבוצה בת מאות אנשים שאותם אינו מכיר כלל, החברים של החברים של החברים שלו - יתחילו לעשן.       

אולם, לא כל ההשפעות החברתיות הינם רעות. מסתבר כי הדבקה חברתית יכולה להוות מפתח לשיפור ממשי בחברה האנושית. המחקר מספק ראיות מדעיות לכך שאדם שינהג באופן אלטרואיסטי ונדיב - ישפיע לטובה על התנהגותם של חבריו, שישפיעו על חבריהם, שבתורם ישפיעו מעט על חבריהם שלהם, במעגל נרחב שיכול להקיף אלפי אנשים.

כמובן, שאי שאפשר שלא לקשר זאת להשפעה הפוטנציאלית של רשתות חברתיות על חיינו, שכן רשתות אלה מייצגות מעגלי חברויות מסועפים, עימם אנו באים במגע ברמה היומיומית. אמנם מגע זה לאו דווקא מתרחש במישור הפיזי, אולם אם השפעה חברתית יכולה לפעול ממרחק גיאוגרפי גדול, היא ללא ספק יכולה לפעול גם במישור הוירטואלי. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה