יום שישי, 2 במאי 2014

"הכל מותר והרשת אלימה"

לאחר שסקרנו את השימושים החיוביים ברשתות חברתיות, הגיע הזמן לעסוק גם בשימושים השליליים שעלולים לעשות בהן.
בכתבה של ויטה קיירס לאתר ynet, ישנו עיסוק בתופעות השליליות של השיח החופשי ברשת. האפשרות שניתן להגיד הכל: גם את הדברים הגזעניים והרעים ביותר.

חופש הביזוי
ישנו מספר גדול של מקרי ביזוי ברשת הפייסבוק.
לדוגמא: גולשת פרסמה סטאטוס בפייסבוק, שבו היא מזמינה את חבריה לבוא לדרום תל אביב ולהפגין נגד הסודנים. בפוסט היא מבטיחה וודקות, בירות סוכריות ואפילו כסף, הכל בחינם וללא הגבלה. בנוסף לכך, התגלה עוד פרסום שלה שבו היא כותבת: "שישרפו כל השמאלנים". גולש נסער העלה צילום מסך של הסטאטוס והתגובות של אותה גולשת, פרסם אותו בפייסבוק וגרר שלל תגובות.

פיקוח הדדי
אמירות של גזענות, טיפשות ואטימות באות לידי ביטוי לא רק בפייסבוק, אלא גם בחיים האמיתיים.
השיח האלים בישראל עבר אל הרשת החברתית. טוקבקיסטים ופייסבוקיסטים משתמשים באנונימיות שמקנה הרשת ומשפילים ומקניטים גולשים אחרים מאחורי המקלדת. זוהי מציאות שמחייבת טיפול מידי.

איך מטפלים בבעיה הזו? קודם כל אנחנו צריכים לרסן את עצמנו. אמירות פוגעניות לא צריכות להופיע או להיות אמצעי להשגת "לייקים". ברגע שאמירות אלו גוברות ומוקצנות, צריך לפעול כנגד, לשתף, להפיץ ולגנות. התבטאויות גזעניות צריכות להפוך לבלתי מקובלות בחברה.

לסיכום, תופעת האלימות המילולית שמתבטאת בהערות גזעניות והקנטות כלפי אחרים, מושרשת היטב בתוך הרשתות החברתיות. החופשיות והאנונימיות שמקנות הרשתות החברתיות עלולות להיות מנוצלות לרעה על ילדי גולשים אחרים. אין פתרון מוחלט לדבר, אך בסופו של דבר צריך להטיל אות קלון למי שמפר את כללי הקהילה ופוגע בזולת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה