יום רביעי, 21 במאי 2014

בודדים ברשת

כחיזוק לפוסט הקודם שעסק בתופעת הבדידות הנלווית לשימוש ברשתות חברתיות, בחרנו להביא את מאמרו של סטפן מארש שפורסם בכתב העת האמריקני "אטלנטיק" והופיע גם ב"ישראל היום". מאמר זה סוקר מס' מחקרים שנערכו בנושא הבדידות ברשתות החברתיות, והראו כי המדיה החברתית מעצימה את תחושת הבדידות ומשאירה אותנו עם מאות קשרים וירטואליים. קשרים אלו הוכחו כפחות איכותיים, פחות מעמיקים ופחות מחייבים (לעומת קשרים פיזיים/קשרים ממשיים/קשרים יומיומיים).

במהלך שלושת העשורים האחרונים, הטכנולוגיה העבירה אלינו עולם שאיננו יכולים להתנתק ממנו ולו לשבריר שנייה. אך דווקא בעולם של תקשורת מיידית ומוחלטת, ללא הגבלה של זמן או מרחב, אנשים סובלים מניכור חסר תקדים. בעולם שמכוסה ברשתות חברתיות, קיים חשש כי אנו הולכים וצועדים בדרך לעבר איבוד החברה האמיתית. ככל שאנחנו מקושרים יותר, כך אנו נעשים בודדים יותר.

עוד הרבה לפני הקמת פייסבוק, הייתה זו הטכנולוגיה הדיגיטאלית שדחפה אותנו לעבר בדידות עמוקה. כבר בסוף שנות ה-90, הראו מחקרים כי השימוש הגובר באינטרנט גורם להעצמת תחושת הבדידות. אולם, הפופולאריות העצומה של פייסבוק "הקפיצה" את רמת הבדידות לגבהים חדשים.

הייתכן כי פייסבוק מעודדת קשר עם אנשים מחוץ לתא המשפחתי שלנו, על חשבון קשרינו בתוך המשפחה? הייתכן כי אנשים שאינם מאושרים במשפחתם מחפשים חברה באמצעים אחרים, לרבות פייסבוק?
חוקרים מצאו כי אנשים בודדים נוטים לבלות זמן רב יותר בפייסבוק. הם מצאו כי אנשים נוירוטיים נוטים להשתמש יותר ב"וול", בעוד שאנשים מוחצנים נוטים להשתמש גם בצ'אט נוסף על ה"וול".

חוקר נוסף בשם ג'ון קסיופו, מומחה המוביל בעולם בנושא בדידות, בדק באחד מניסוייו את הקשר בין בדידותם של אנשים לבין תדירות השימוש שלהם בפייסבוק, בשיחות צ'אט, במשחקים מקוונים, באתרי היכרויות ובקשרים פנים-אל-פנים. התוצאות היו חד-משמעיות - ככל שאתה יוצר יותר קשרים אישיים פנים-אל-פנים, כך אתה מרגיש פחות בודד, אך ככל שאתה משקיע יותר זמן ביצירת קשרים דרך הרשת, כך אתה חש בודד יותר.

המחקר האוסטרלי: "מי משתמש בפייסבוק?", מצא קשר משמעותי בין שימוש בפייסבוק לנרקיסיזם. עורכי המחקר כתבו כי פייסבוק תורמת רבות לצרכיו של האדם הנרקיסיסטי, בכך שהיא מאפשרת לו לקדם את עצמו ולנהוג בשטחיות.
בכלל, בדידות ונרקיסיזם הינן תופעות ההולכות יד ביד. מחקר אחר וארוך שנים שבוצע בקרב נשים שבדיות, הראה קשר מובהק בין רמות הנרקיסיזם אצל בני נוער לבין רמות של בדידות בגיל מבוגר. נרקיסיזם הוא צידה השני של הבדידות, ובשני המצבים האלה יש ניסיון למצוא מפלט מהמציאות הכאוטית של התמודדות עם אנשים במציאות. הסכנה האמיתית בפייסבוק היא לא בכך שהוא מתיר לנו לבודד את עצמנו, אלא בכך שהרצון להתבודד מתערבב עם היהירות, דבר אשר מגביר את הרצון להימנע מהתמודדות עם מצבים אנושיים רגישים.

לסיכום, על פי מחקרים רבים נמצא כי הרשתות החברתיות אינן תורמות לשיפור החיים החברתיים של המשתמשים בהן. זאת למרות האשליה של המשתמשים, לפיה יש להם חברים רבים איתם הם מתכתבים. לפיכך, האדם הוא יצור חברתי ו"הרשתות החברתיות", שלא כשמן הן, אינן אלא רשתות אנטי חברתיות המרחיקות קשרים פיזיים ואף יוצרות ניכור בין בני אדם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה