יום שני, 5 במאי 2014

בריונות ברשת - אלימות מגיל צעיר

אותה אלימות אינטרנטית אשר דיברנו עליה בפוסטים הקודמים, אינה נחלתם הבלעדית של המבוגרים, אלא היא חלק בלתי נפרד גם מעולמם של הילדים ובני הנוער המשתמשים ברשת.

בכתבה של מתן חצרוני לחדשות ערוץ 2 נכתב, כי בין דרכי הביטוי המוכרות ביותר של אלימות באינטרנט בקרב ילדים ובני נוער: הטרדה, השמצה והפצת סיפורים כוזבים, התחזות, והולכת שולל, הכוללת חשיפת מידע אינטימי.
ילדים ובני נוער רבים ברחבי הארץ הופכים מושא ללעג ברשתות החברתיות השונות. בעידן של בריונות רשת, שניות בודדות מפרידות בין תמונה באלבום הפרטי לחרם שמוביל לצלקות נפשיות, שייתכן ולא יגלידו לעולם.

פסיכיאטרים רבים מצביעים, בין היתר, על הרשתות החברתיות כטריגר שגורם לאותם צעירים לאבד את שמחת החיים, לפתח מחשבות אובדניות ולפגוע בעצמם. ההורים, מסבירים המומחים, לא מזהים פעמים רבות את המצוקה, אלא רק כאשר זה מאוחר מדי.
בעקבות זאת, המחלקות לאשפוז בני נוער בבתי החולים הפסיכיאטריים עמוסות מאי פעם. באחד מהם, מספרים בצער, נאלצו לדחות מטופלים ובאחר, שולחים בני נוער מדי פעם לבתיהם במהלך השבוע, וזאת בשל מחסור במיטות אשפוז. יש לציין, כי לא רק בבתי החולים מדווחים על הפניות ההולכות ומתרבות. קיים עומס רב במרכזים לבריאות הנפש ברחבי הארץ, שעקב העומס, נאלצים להפנות בני נוער למוסדות אחרים. לשם טיפול במצב זה, נפתחו לאחרונה מרפאות רבות בקהילה לטיפול בילדים ונוער, על מנת לתת להם מענה טיפולי ולהקל על עומס האשפוז במחלקות.  
התופעה של התנכלויות חברתיות ברשתות הינה תופעה מתמשכת. קיימות פניות רבות, בעיקר בכיוונים אובדניים של ילדים שהיו קורבן לחרם במסגרת המדיה החברתית.
אולם, מומחים בתחום מצביעים על סיבות נוספות מלבד הרשתות החברתיות שעלולות להחריף את המצב, כגון: תחושות ניכור, רגשי נחיתות בשל הבדלי מעמדות וכן, ניתוק בין הילדים להוריהם. ההורים לא תמיד נגישים לרשתות החברתיות, שהפכו חלק אינטגרלי מחיי הילדים, ואין להם מושג מה עובר עליהם ועם אילו קשיים הם מתמודדים לבדם. על כן, ההורים צריכים להפוך מעורבים יותר בחיי ילדם, לשים לב לסימנים ולזהות את המצוקה שהוא נמצא בה לפני שחלילה יפגע בעצמו בצורה טרגית או אף ינסה לשים קץ לחייו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה