יום רביעי, 9 באפריל 2014

רשתות חברתיות כסביבות למידה אלטרנטיביות(?)

שימוש בולט נוסף ברשתות חברתיות כיום, הינו שילובן במסגרת הלימודית.
דר' גילה קורץ מסבירה את התועלת שיש בשימוש ברשתות חברתיות בתהליך הלימודי.
דר' קורץ רואה ברשתות חברתיות כאמצעי תמיכה ללמידה-הוראה, שכן הן מספקות תמיכה ועידוד ללמידה באמצעות כלים טכנולוגיים, תוך מתן אפשרות לכל תלמיד להחליט לגבי תהליך הלמידה ברשת החברתית, לגבי היקף הפעילות וזמן הפעילות בה.

היא מגדירה רשתות חברתיות כסביבות למידה אלטרנטיביות. למה אלטרנטיביות?
רשתות חברתיות מלכתחילה לא נוצרו בשביל למידה, אלא בשביל החוויה וההנאה שבגלישה. אולם,  אנשי החינוך מנסים לשלב את פייסבוק בתהליך הלמידה. הם טוענים כי פייסבוק יכול לתרום לתהליך הלימודי ולשמש כאלטרנטיבה לפורומים (הנפוצים יותר לשימוש במסגרת הלימודית), וזאת לאור העבודה שתלמידים משתמשים יותר בפייסבוק מאשר בפורומים בשעות הפנאי שלהם.

מהן התרומות הפוטנציאליות של הרשתות החברתיות לתהליך הלימודי?
·        הגברת המימד החברתי - ניתן לעשות שימוש חברתי בפייסבוק תוך כדי התהליך הלימודי, ובכך לשפר קשרים חברתיים בין התלמידים.
·        הגברת שיתופיות לימודית - ניתן ליצור עידוד של תוכן לימודי ברשתות החברתיות על ידי הגברת השיתופיות. שיתופיות זו באה לידי ביטוי הן בין המורה לתלמיד והן בין התלמידים לבין עצמם.
·        הגברת שיתוף פעולה לימודי - סביבה זאת יוצרת אפשרות ללימוד אינטראקטיבי.
שלושת הגורמים הללו יכולים להביא לשילוב מרבי של רשתות חברתיות בתהליך הלימודי.
אולם, דר' קורץ מציינת גם מספר חסרונות לכך (או כפי שהיא מכנה זאת: "אתגרים"):
·        מיומנויות חדשות - השימוש ברשתות חברתיות דורש פיתוח מיומנויות חדשות (בעיקר טכנולוגיות), בעוד שהתלמידים שולטים באופן אבסולוטי בשימוש ברשתות חברתיות, רוב המורים אינם בקיאים בתחום זה.
·        פרטיות הלמידה והלומד - התקשוב הופך את תהליך הלמידה לתהליך פומבי ושונה מלמידה כיתתית. מה קורה עם פרטיות התלמיד? דר' גילה טוענת שהיא קיצונית בדעתה לגבי פרטיות התלמיד. היא טוענת שמורה לא צריך לשתף מורים אחרים במה שקורה בכיתה שלו, מבלי לקבל אישור על כך מתלמידיו, וכך גם התלמיד לא צריך לשתף תלמיד אחר במה שקורה בכיתה בזמן הלימוד.
·        העברת האחריות ללומד - האפשרות כי התלמיד הוא זה שמייצר את התוכן ומעלה אותו לרשת חברתית, מערערת על סמכותו של המורה והוא מאבד שליטה על התלמיד. ניתן לומר, כי רשת חברתית מפרקת את העוצמה שיש למורה ומורים רבים חרדים לאובדן עוצמה זו.
·        העתקות ורמייה - הקלות בהעתקה וברמייה מורגשת ברשת ביתר שאת. תלמיד יכול בקלות להעתיק תוכן לימודי ולפרסם אותו במקום אחר.

לסיכום, הגדרנו מה הפוטנציאל שיש לשילוב רשתות חברתיות בתהליך הלימודי. כמו כן, התייחסנו לאתגרים והקשיים שיכולים להיווצר משילוב זה.
לאחרונה מתברר יותר ויותר כי רשתות חברתיות אכן יכולות לתרום לתהליך הלימודי, אם לא באופן ישיר, אז לפחות כמערכת תומכת. בסוף דבריה, דר' קורץ שואלת: האם הרשת החברתית צריכה להוות תחליף מלא לאתר הלימודי או רק להשתלב בו? לשאלה זו, עדיין אין תשובה ברורה וחד-משמעית. מה אתם חושבים?

לצפייה בהרצאה המלאה:



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה