יום ראשון, 30 במרץ 2014

ההמון מסתער / דר' אשר עידן

לאחר שדיברנו על מגוון הרשתות החברתיות ועל קהל היעד הספציפי שאליו חלקן מכוונות, הגיעה העת לדבר על השימושים הרבים שעושה אותו קהל יעד ברשתות שאליהן הוא מחובר.
בתור הקדמה לנושא זה, בחרנו להביא את המאמר: "ההמון המסתער" של דר' אשר עידן, מרצה באוניברסיטת בר-אילן, המדבר על עוצמתן של הרשתות החברתיות כיום ועל יכולתן להניע מהפכות של ממש.

במאמרו, סוקר דר' עידן את הרשתות החברתיות מ-4 זוויות מרכזיות:
·        הזווית הפוליטית - המהפכות החברתיות והפוליטיות, אשר התעוררו בסיוען ואף בניצוחן של משתמשי הרשתות החברתיות (עליהן נדבר בפוסטים הבאים).
·        הזווית הכלכלית והניהולית - התמורות שחלו בתחומי השיווק, הפרסום והניהול הארגוני.
·        ה"סוציו-פיזיקה" של הרשתות החברתיות - הפסיכולוגיה העומדת מאחורי דפוסי השימוש ברשתות חברתיות.
·        "החשיבה הרשתית" - הדרך שבה הרשתות החברתיות משנות את החשיבה האנושית.

המחבר מגיע למסקנה כי הופעת הרשתות החברתיות מחייבת מהפכה תפיסתית כוללת בדיסציפלינה של מדעי החברה. תפיסה זו הוא מכנה "החשיבה הרשתית", אשר מתבססת על לוגיקה איטרטיבית. כלומר, לוגיקה שעל פיה שינוי בפאן אחד של הרשת הלוגית, משנה את הרשת הלוגית כולה. במילים אחרות, לוגיקה זו מבטאת את המציאות החדשה שיצרה הופעתן של הרשתות החברתיות. מציאות אשר מסמנת את המעבר משליטתו של היחיד לשליטתו של ההמון, ואשר במסגרתה קיימת מערכת קשרים הדוקה בין מספר עצום של משתמשים ברחבי העולם. בהתבסס על עקרונות הלוגיקה האיטרטיבית, שינוי אשר מבצע המשתמש במחשבו האישי, עשוי להשפיע על הרשת כולה.

כפי שנאמר לעיל, בהמשך נציג את השימושים השונים (החיוביים והשליליים), אשר ניתן לעשות באמצעות הרשתות החברתיות והמבטאים את עוצמתן האדירה - אותה עוצמה עליה מדבר דר' אשר עידן במאמרו הנ"ל.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה